Corporate storytelling

Vill du hitta kärnan i din verksamhet och kunna förmedla det till omvärlden på ett levande och oförglömligt sätt?
Storytelling är ett framgångsrikt sätt att höja värdet på det du gör.

SONY DSC

Idag är det viktigare än någonsin att nå ut till sina kunder, besökare och kontakter. Storytelling är ett effektfullt sätt att sticka ut i mediebruset och informations-flödet. Berättelser fastnar hos mottagaren/kunden/besökaren på ett helt annan sätt än information och reklam gör!

Corporate storytelling handlar om att hitta och på olika sätt lyfta fram de (riktiga, äkta) berättelserna som finns i en verksamhet, för att visa på kärnvärden, tjänster eller uppmärksamma aktiviteter. Berättelserna kan användas som marknadsföring, i kontakt med kunder och besökare eller internt i den egna organisationen.

SONY DSCDet finns mängder av intressanta verksamheter, platser och företag i Västerbotten. Och massor av berättelser, anekdoter och historier som bara väntar på att få komma ut. När vi slår ihop de här sakerna så händer det något magiskt och innovativt! Företagsberättelser, eller corporate storytelling, kan användas på många olika sätt. Inom vårt projekt får du ta del av grunderna i storytelling och får stöd i att utifrån kärnan i din egen verksamhet plocka fram och levandegöra det som gör just din verksamhet så unik.

Vilka historier vill du se till att andra tar del av och berättar vidare?

Inom projektet Västerbotten – berättarnas län har vi jobbat med corporate storytelling på flera sätt:

* Under 2012-2014 utbildade vi 130 deltagare från företag, organisationer och verksamheter runtom i Västerbotten, genom en tredagarskurs där deltagarna fick hjälp att ta fram en personlig berättelse som gick att använda direkt i verksamheten. Några av dessa berättelser har vi filmat och de hittar du här.

Vi har också hållit en mängd inspirationsföreläsningar för personalgrupper och på konferenser i länet, för att sprida kunskap om både berättandet och corporate storytelling, och inspirera till övningar och berättande samtal.publik_2

Innehåll i föredragen och utbildningarna

  • Så kan storytelling höja värdet på din vara eller tjänst
  • Hur bygger man egentligen upp en berättelse och hur kan den ge liv till din verksamhet?
  • Identitet och fokus; hur storytelling, kärnvärden och varumärkesutveckling kan dra nytta av varandra i en organisation eller ett företag
  • Så kan ni hitta och sprida era egna eller kundernas berättelser

Vill du veta mer? Kontakta projektledaren Anders Karlsson på anders.karlsson@regionvasterbotten.se, eller ring 070-316 57 72.

Jenny Eklund, kommunikationsstrateg, författare och coach på Sprind Kompetens AB är ansvarig för utbildningarna och föreläsningarna i corporate stortelling. Tidigare deltog också Marianne Folkedotter, berättarantikvarie på Västerbottens museum, som medskapare av utbildningarna samt kursledare i de öppna utbildningarna under 2012-2013.

Storytelling_VBM_IMG_3520

Här kan du läsa mer och se bilder från utbildningar och föreläsningar vi har hållit inom projektet.

Exempel på utvärderingar

Sagt efter inspirationsföreläsning om corporate storytelling

”Toppen, sjukt intressant och givande och gör att man funderar mer på sin egna berättelse.”
”Matnyttigt! Något som jag verkligen känner att jag tar till mig.”
”Bra att bli påmind om vikten att väcka känslor hos mottagaren.”
”Superinspirerande!”

Feedback från kursdeltagare

”Ni har avdramatiserat berättandet och visat hur jag kan använda det för att stärka vårt varumärke. Jag har fått verktyg som kan tillämpas i många olika sammanhang.”

”Kursmetoden funkar verkligen, och imponerar! Man kan börja med med ”ingenting” och sluta med en berättelse. Kung!”

”Jag känner mig som en blind som plötsligt har börjat se!”

“Bra blandning av allt! Kände inte till storytelling från början, men har insett vad kul och intressant det är! Ser hur jag kan få nytta av det i jobbet, fått bra verktyg.”

“Gillar allt, er glöd får det mesta att gå ner med glädje, det gör mervärdet helt otroligt. Kursen har varit inspirerande, lärorikt och otroligt utmanande. Ni är fantastiska!”

“Positiviteten, feedbacken, värmen, input från alla i gruppen har varit så värdefullt. Alla har peppat varandra att våga gå utanför sina vanliga gränser.

“Gillar det pedagogiska upplägget. Den personliga kontakten. Bra konstruktiv feedback. Ni har en fantastisk förmåga att få gruppen med er.”

“Övningarna var suveräna, det gav nya verktyg och gjorde att man fick igång fantasin och mer kött på benen om hur man kan använda verktygen. En YES-upplevelse! Jag har också fått insikt i vad jag vill förmedla och hur. Jag har funnit ett sätt att “knyta ihop säcken” mellan historik, myter och vår egen roll idag.”

 “Berättandet är ett mycket bra marknadsföringsverktyg som kan öka tydligheten och synligheten kring vår verksamhet. Jag kommer att använda berättelser mycket mer i jobbet nu.”

“Fantastic course. I go away with new perspective.”

 

2 reaktion på “Corporate storytelling

  1. Pingback: Sprind | Premiär för de nya utbildningarna i storytelling

  2. Pingback: Utmanar mig idag | designmadde

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>